
Perfumy niszowe: unikalność i oryginalność
08 Maj 2023
Definicja produktu niszowego, a perfumy niszowe
Definicja produktu niszowego w ogólnym sensie dobrze opisuje czym są perfumy niszowe. Jednakże nie jest w stanie opisać wszystkich aspektów perfum niszowych tym bardziej, że ta definicja zmieniała się na przestrzeni dekad.
Powszechna definicja pojęcia perfumy niszowe - są to wyjątkowe, często ręcznie produkowane zapachy, rodzące się z pasji, które z reguły są tworzone przez niezależnych perfumiarzy lub mniejsze domy perfumeryjne. Te niszowe perfumy o ograniczonej dostępności są czasami nazywane perfumami rzemieślniczymi. W przeciwieństwie do popularnych, komercyjnych zapachów które w głównej mierze skupiają się na sukcesie sprzedażowym, perfumy niszowe skupiają się na jakości, innowacji i oryginalności. Wykorzystują rzadko spotykane lub ekskluzywne składniki, a ich kompozycje zapachowe są często bardziej złożone i artystyczne niż te w masowych perfumach dostępnych w perfumeriach sieciowych.
Geneza definicji pojęcia perfumy niszowe
Powyższa definicja opisuje bardzo dobrze perfumy niszowe z jednym wyjątkiem . Dekady temu była to definicja bardzo trafna ponieważ takowe perfumy były nie tak popularne jak teraz. Były produkowane dla bardzo wąskiego grona odbiorców i w większości przypadków były produkowane na mała skalę.
Już wiele lat temu rynek perfum wyczuł zapotrzebowanie konsumentów na wartościowe marki perfumeryjne tworzone z pasją o najwyższej jakości jakimi są perfumy niszowe. Produkcja wysoko jakościowych perfum artystycznych wzrosła do tak wysokiego poziomu , że stają się coraz bardziej popularne a niegdyś małe domy perfumeryjne stały się gigantami. Dobrym przykładem jest marka Amouage , gdzie pod koniec XX wieku , marka miała jedynie parę produktów. W Polsce nie była znana i przez lata wprowadzała tylko jeden zapach rocznie.
Teraz od wielu lat marka wprowadza co roku parę nowych produktów i ma ich w swojej kolekcji przeszło 40 i jest rozpoznawana na całym świecie jako jedna z najbardziej luksusowych marek perfumeryjnych. Sukces tej marki jest tak duży , że o Amouage zabiegają nawet siecówki (Douglas , Sephora) aby podnieść swój prestiż. Analogiczną sytuację zauważamy z markami Xerjoff , Tiziana Terenzi i wieloma innymi.
Czy perfumy niszowe nadal są niszowe?
Jak najbardziej tak, choć trend perfum niszowych w ostatnich latach skręca w mainstream co najlepiej było można zauważyć na targach w Mediolanie Esxence 2023 (recenzja z tych targów na Fragrantica.pl) W obecnym czasie zauważamy szczyt popularności perfum niszowych , dlatego powstaje wiele nowych marek. Niestety niektóre z nich wykorzystują sytuację i tworzą perfumy w oparciu o popularne nuty zapachowe które odniosły sukces. Ubierają swój produkt w ideę perfum niszowych i żerują na nieświadomości konsumenta gdzie produkt niestety odbiega od idei perfum niszowych gdzie główne skrzypce gra jakość, artyzm i unikalność. Dlatego jeżeli nie jest się koneserem perfum, a szuka się wyjątkowego zapachu trzeba ich szukać w zaufanych perfumeriach z tradycjami gdzie czuć w powietrzu pasję.
Gdzie są dostępne perfumy niszowe
Z reguły perfumy niszowe występują wyłącznie w wyselekcjonowanych perfumeryjnych butikach – w Polsce często nazywane są ‘Perfumeriami tradycyjnymi’ . Marki te stawiają na unikalność i nie pozwalają sobie na sprzedaż ogólno dostępną ponieważ nie chcą być kojarzone z sieciowymi produktami. Jednakże wielkie sieci perfumeryjne widząc wzrost popularności u konsumentów wysoko jakościowymi perfumeryjnymi produktami, stara się też wprowadzać do swojej oferty perfumy niszowe , ale na ten czas jeszcze z miernym efektem.
Każdy kraj rządzi się swoimi prawami i ma inny rynek sprzedaży i dystrybucji perfum. Dlatego np. w Niemczech, Douglas będący niemiecką firmą jest wysoko pozycjonowany przez mieszkańców tego kraju i jest kojarzony z prestiżem, dlatego często w nim występują marki niszowe. Zaś z drugiej strony na przykładzie Włoch sieci perfumeryjne są traktowane bardziej jako masmarket (podobnie jak Rossman dla Polaków). Sytuacja taka spowodowana jest tym, że Włochy mają bogatą tradycję w dziedzinie perfumiarstwa i w śród konsumentów najbardziej liczą się lokalne perfumerie , butiki perfumeryjne lub prestiżowe domy perfumeryjne.
Pierwsze ekskluzywne perfumy niszowe w Polsce
W Polsce pierwszą ekskluzywną marką perfum niszowych była marka Amouage wprowadzona na rynek koło 2003r. Ten luksusowy dom perfumeryjny z Omanu słynie z bogatych i złożonych kompozycji zapachowych, które czerpie inspiracje z dziedzictwa kulturowego i tradycji Bliskiego Wschodu.
Perfumeria Sopocki Styl: Przełom w ofercie perfum niszowych w Polsce
Perfumeria Sopocki Styl, która powstała w 1990 roku, przez pierwsze dekady polecała w swojej sprzedaży popularne marki mainstream-owe również nazywane jako komercyjne znane wszystkim ze sklepów sieciowych. Jednak w 2004 roku zaczęła systematycznie zwiększać swój asortyment o perfumy niszowe rezygnując z popularnych ogólnodostępnych marek perfum. Perfumeria Sopocki Styl była jedną z pierwszych perfumerii w Polsce, która zaczęła oferować perfumy niszowe. Dziś w swojej ofercie posiada najlepsze marki niszowe w Polsce. Dodatkowo aby podnieść swój autorytet, jako jedyna perfumeria w Polsce posiada swoje własne Laboratorium Zapachu gdzie można stworzyć swoje własne perfumy.
Początki perfum niszowych w Polsce
Przez pierwsze lata wprowadzania perfum niszowych na rynek nie było łatwe, ponieważ oprócz garstki świadomych olfaktorycznych znawców, dla większości klientów liczyły się tylko popularne marki, które wszyscy znali z reklam w telewizji i z gazet.
W związku z tym, że perfumy niszowe nie były tworzone dla mas, a ich koncepcja była unikalna, nie były przeznaczone dla każdego, ponieważ były ciężkie w odbiorze. Były to perfumy dla klientów wymagających, ponieważ kompozycje były bardzo złożone, bogate i unikalne, do czego klienci popularnych marek nie byli przyzwyczajeni. Trudnością zrozumienia i przekonania się do perfum niszowych było również to, że wszyscy się wychowali na ‘markowych’ perfumach które były kojarzone z luksusem (Armani, Boss, Channel itp.) w odróżnieniu od marek niszowych których nikt nie znał. Przez pierwszą przynajmniej dekadę połowa klientów patrząc na perfumy niszowe pytało się, czy to są podróbki bo kierowali się marką a nie zapachem lub jakością perfum której nie umieli ocenić.
Inwestowanie w jakość i unikalność perfum, a nie w reklamę
W odróżnieniu od marek sieciowych (mainstreamowych), perfumeryjne marki niszowe nie inwestują w reklamę, lecz skupiają się na jakości i unikalności swoich produktów. W przypadku marek sieciowych, koszt reklamy stanowi około 60% finalnej wartości perfum. Jest to spowodowane inwestowaniem w kosztowne kampanie reklamowe z udziałem sławnych twarzy i renomowanych fotografów w telewizji, gazecie i internecie. Koszty produkcji sieciowych / markowych perfum mogą stanowić tylko niewielką część ceny detalicznej produktu, często w granicach 3-10% . Jednakże nie można powiedzieć, że sieciowe perfumy są złe – są po prostu skierowane dla osób mniej wymagających.

Kupno perfum niszowych to szansa na posiadanie zapachu, którego nie mają inni. Jest to często produkt rzemieślniczy wykonany z pasją, dzięki czemu można uzyskać bogatsze doznania węchowe, które będą trwać dłużej i przez swoją projekcję będą zachwycać nie tylko osobę noszącą, ale i otoczenie.

Kupno perfum niszowych to szansa na posiadanie zapachu, którego nie mają inni. Jest to często produkt rzemieślniczy wykonany z pasją, dzięki czemu można uzyskać bogatsze doznania węchowe, które będą trwać dłużej i przez swoją projekcję będą zachwycać nie tylko osobę noszącą, ale i otoczenie.
Innowacja, historia, jakość i unikalność w perfumach niszowych
Dobrym przykładem innowacyjności perfum niszowych jest marka Escentric Molecules. Koncepcja perfum stworzona przez Gezę Shoena, oparta na jednym składniku lub chemicznym aromacie, była niezwykle odważna. Brzmi to prosto, ale nikt na świecie wcześniej nie wpadł na ten innowacyjny pomysł. Właśnie takie podejście kreatora tych perfum niszowych doprowadziło do wielkiego światowego sukcesu tej marki.
Pięknych historii perfum niszowych jest wiele, ale dla mnie Eight & Bob posiada najpiękniejszą historię powstania perfum.
Historia jest długa ale w skrócie, jednym z bohaterów jej, jest Johna F. Kennedy który poprosił swojego francuskiego przyjaciela o wysłanie mu ośmiu próbek i jednej dla Boba (stąd się wzięła nazwa) , perfum które go oczarowały. W trakcie wojny lokaj twórcy perfum przemycił fiolki i recepturę perfum ukrywając ją w książce, żeby Naziści nie zorientowali się, że to perfumy. Do dziś zapach jest pakowany w książce opisującej cała historię.
Historia jest długa ale w skrócie, jednym z bohaterów jej, jest Johna F. Kennedy który poprosił swojego francuskiego przyjaciela o wysłanie mu ośmiu próbek i jednej dla Boba (stąd się wzięła nazwa) , perfum które go oczarowały. W trakcie wojny lokaj twórcy perfum przemycił fiolki i recepturę perfum ukrywając ją w książce, żeby Naziści nie zorientowali się, że to perfumy. Do dziś zapach jest pakowany w książce opisującej cała historię.
Jako historię też można rozumieć rok założenia firmy. Z reguły uważa się , że marki niszowe są młodymi markami i w większości tak jest ale są i takie których historia sięga 1760r tak jak w przypadku Creed’a. Na przestrzeni wieków rodzina Creed wyprodukowała ponad 200 perfum, które świadczą o wyjątkowym duchu twórczym, który był przekazywany z ojca na syna przez siedem pokoleń. O jakości i unikalności można było by pisać długo ale wystarczy napisać : Amouage, Designer Shaik, Memo Paris, Parfums de Marly, Spirit of Kings, Tizizna Terenzi, Xerjoff …
Wzrost popularności perfum niszowych w Polsce
W ostatnich latach polski rynek perfumeryjny dostrzegł znaczący wzrost zainteresowania perfumami niszowymi. Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów na temat jakości, artyzmu i oryginalności produktów, coraz więcej osób decyduje się na ekskluzywne, niszowe zapachy. To zjawisko przyczynia się do dalszego rozwoju i ekspansji rynku perfum niszowych w Polsce, z coraz większą liczbą marek i twórców, którzy wprowadzają swoje unikalne produkty na polski rynek.
Dzięki popularności perfum niszowych powstaje coraz więcej Polskich marek perfum jak np.: JMP Artisan Perfumes, Wolf Brothers czy KINETIC PERFUMES które swoimi nie banalnymi kompozycjami podbijają serca Polaków.
Top 10 niszowych perfum w Polsce
1. Maison Francis Kurkdjian Baccarat Rouge 540
5. Kajal Dahab
10. Casamorati Lira
Top 10 niszowych marek perfum w Polsce
1. Amouage
2. Creed
3. XERJOFF
10. M. Micallef
Podsumowanie
Perfumy niszowe są wyjątkowym zjawiskiem w świecie perfumeryjnym, które zdobywa coraz większą popularność, zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Wykorzystując oryginalność, innowacyjność, jakość składników i ekskluzywność, perfumy niszowe oferują klientom alternatywę dla sieciowych, popularnych zapachów.
W Polsce wprowadzenie marek niszowych oraz działalność pionierskich perfumerii niszowych, między innymi takich jak Sopocki Styl, zostały zdeterminowane rosnącą świadomością konsumentów, zmęczonych bylejakością, którzy poszukiwali artyzmu i wyjątkowych doznań zapachowych. Dzięki inwestowaniu w jakość i unikalność, a nie w kosztowną reklamę, perfumy niszowe zdobywają coraz większe uznanie na polskim perfumeryjnym rynku.
Sprawdź więcej naszych wpisów:
https://www.stylsopot.pl/blog/kajal
https://www.stylsopot.pl/blog/jakie-perfumy-wybieramy-na-lato
https://www.stylsopot.pl/blog/aromatyczne-perfumy-o-zapachach-na-jesien-i-nie-tylko
https://www.stylsopot.pl/blog/ponadczasowe-nuty-zapachowe-co-je-wyroznia
https://www.stylsopot.pl/blog/trwalosc-perfum-od-czego-zalezy
https://www.stylsopot.pl/blog/nuty-zapachowe-perfum-przewodnik-po-zapachach
https://www.stylsopot.pl/blog/zapach-luksusu
https://www.stylsopot.pl/blog/piramida-zapachowa-vs-perfumy
https://www.stylsopot.pl/blog/polskie-marki-perfum
https://www.stylsopot.pl/blog/gdzie-kupowac-oryginalne-perfumy-niszowe
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumy-niszowe
https://www.stylsopot.pl/blog/najladniejsze-perfumy-zapachy-meskie
https://www.stylsopot.pl/blog/woda-toaletowa-a-woda-perfumowana
https://www.stylsopot.pl/blog/zapachy-niszowe-damskie
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumy-damskie-na-lato
https://www.stylsopot.pl/blog/meskie-perfumy-na-lato
https://www.stylsopot.pl/blog/jak-rozpoznac-oryginalne-perfumy
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumeria-niszowa-zapach-luksusu
https://www.stylsopot.pl/blog/przewodnik-po-zapachach
https://www.stylsopot.pl/blog/trwale-perfumy-damskie
https://www.stylsopot.pl/blog/najbardziej-uwodzicielskie-perfumy-meskie
https://www.stylsopot.pl/blog/jakie-perfumy-na-swieta-na-prezent
https://www.stylsopot.pl/blog/kultowe-perfumy-damskie
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumy-orientalne-damskie
Sprawdź więcej naszych wpisów:
https://www.stylsopot.pl/blog/kajal
https://www.stylsopot.pl/blog/jakie-perfumy-wybieramy-na-lato
https://www.stylsopot.pl/blog/aromatyczne-perfumy-o-zapachach-na-jesien-i-nie-tylko
https://www.stylsopot.pl/blog/ponadczasowe-nuty-zapachowe-co-je-wyroznia
https://www.stylsopot.pl/blog/trwalosc-perfum-od-czego-zalezy
https://www.stylsopot.pl/blog/nuty-zapachowe-perfum-przewodnik-po-zapachach
https://www.stylsopot.pl/blog/zapach-luksusu
https://www.stylsopot.pl/blog/piramida-zapachowa-vs-perfumy
https://www.stylsopot.pl/blog/polskie-marki-perfum
https://www.stylsopot.pl/blog/gdzie-kupowac-oryginalne-perfumy-niszowe
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumy-niszowe
https://www.stylsopot.pl/blog/najladniejsze-perfumy-zapachy-meskie
https://www.stylsopot.pl/blog/woda-toaletowa-a-woda-perfumowana
https://www.stylsopot.pl/blog/zapachy-niszowe-damskie
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumy-damskie-na-lato
https://www.stylsopot.pl/blog/meskie-perfumy-na-lato
https://www.stylsopot.pl/blog/jak-rozpoznac-oryginalne-perfumy
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumeria-niszowa-zapach-luksusu
https://www.stylsopot.pl/blog/przewodnik-po-zapachach
https://www.stylsopot.pl/blog/trwale-perfumy-damskie
https://www.stylsopot.pl/blog/najbardziej-uwodzicielskie-perfumy-meskie
https://www.stylsopot.pl/blog/jakie-perfumy-na-swieta-na-prezent
https://www.stylsopot.pl/blog/kultowe-perfumy-damskie
https://www.stylsopot.pl/blog/perfumy-orientalne-damskie